onsdag 31 oktober 2012

Lite tankar...

Lite tankar jag gått och grunnat lite på senaste tiden...
I dagens samhälle är det viktigt att kunna framhäva sig själv, ta plats och armbåga sig fram för att ta sig fram i arbetslivet. Man ska kunna prata för sig och vid tex arbetsintervjuer och lönesamtal är det det som är det viktigaste! Sen om man gör ett bra arbete, eller om man kör över arbetskamrater, det är inte lika viktigt, det kanske inte ens chefen märker...
Det är väldigt mycket jag,jag jag...
Redan från barnsben ska man lära sig hur viktigt det är att ta plats och synas.
Det här strider lite mot hur jag vill uppfostra mina barn.
Jag tycker nog att lära sig empati och förståelse för andra människor är viktigare. Att uppmärksamma den blyga flickan och låta henne prata före mig själv i tex klassrummet eller bland kompisar är en fantastisk egenskap. Att lära sig att alla människor är lika mycket värda i Guds ögon och att du ska älska din nästa som dig själv. Se på andra människor med kärlek...
Om mina barn inte får välbetalda jobb är inte så viktigt, men att de växer upp till kärleksfulla och osjälviska människor där det inte är så viktigt att vara populär eller att "synas" det är det jag önskar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar